2007-11-19

3-rätters i radhuset

I helgen festade jag och älsklingen till det med en trerätters middag i vårt fina radhus. Jag slutade tidigt från jobbet så jag lovade att fixa allt.

Vi startade upp med en fördrink, nämligen varsin Äppelmartini. Sjukt god!

Äppelmartini

2,5 cl vodka
2,5 cl Apple sour
1 cl limejuice
1 tsk honung
Fruktsoda
Krossad is
1 grönt äpple

Gör såhär:
Mixa allt utom fruktsodan. Häll upp i ett martiniglas. Fyll på med fruktsoda. Lägg i en äppelskiva. Lätt som en plätt och oförskämt gott!

Vi fortsatte med vår förrätt som denna kväll bestod av en krabbröra på toast.

Krabbtoast
(2 personer)

1 kokt ägg
½ dl creme fraiche
4 droppar tabasco
½ krm citronpeppar
½ krm salt
1 msk finhackad gräslök
1 burk salladskrabba
1 citron
2 skivor formbröd

Gör såhär:
Mixa ägg, creme fraiche, tabasco, salt och citronpeppar till en smet.
Rör ner krabba och gräslök.
Ta ut rundlar av brödet och stek dessa i smör i en stekpanna.
Lägg krabbröran på bröden och dekorera med en halv citronskiva och lite gräslök.

Till varmrätt blev det ikväll en rätt som är en av älsklingens favoriter, nämligen Marinerade kycklingfiléer med valnötsris.

Marinerade kycklingfiléer med valnötsris
(2 personer)

2 kycklingfiléer
2 msk chilisås
1 msk soya
2 vitlöksklyftor
1 hackad rödlök
1 msk olivolja
½ tsk grovmald svartpeppar
2 dl ris
4 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 gul lök
1 dl valnötter

Gör såhär:
Hacka rödlöken och blanda i en skål tillsammans med chilisås, soya, pressad vitlök, olivolja och svartpeppar.
Lägg i kycklingfiléerna i röran och låt marinera i minst 30 min.
Lägg därefter kycklingen i en form och häll marinaden uppepå.
Stek i ugnen på 225 grader i 20-25 min.
Hacka den gula löken. Koka upp vattnet med buljongtärningen och löken.
När riset är kokt grovhackar du vanötterna och blandar i riset.
Klart att servera!

Denna kväll gjorde vi för ovanlighetens skull även dessert. Jag har tidigare varit lite feg för att använda mig av gelatin men igår vågade jag mig på det. Enkelt var det också! Jag gjorde nämligen Vaniljpannacotta med blåbär.

Vaniljpannacotta med blåbär
(2 personer)

3 dl vispgrädde
1,5 gelatinblad
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl blåbär

Gör såhär:
Lägg gelatinet i blöt i 5 minuter.
Koka upp grädde och socker och lägg i gelatinet och rör tills det smälter.
Låt grädden svalna och rör sedan i vaniljsockret.
Häll upp i skålar eller glas och låt stå i kylen minst 3 timmar.
Lägg på blåbären strax före servering.

Efter denna middag fick man inte ner så mycket mer kan jag säga, men gott var det!

Kram Karin

1 kommentar:

annamaria sa...

Så mycket gottigt! drinken låter verkligen kalasgod. Jag är så dålig på drinkar. Får nog börja öva lite.