2007-09-22

Entrecote med råstekt potatis

Då äntligen mår jag lite bättre och kan uppdatera bloggen - som det väl snart börjat växa mossa på. Ska försöka bli bättre på att uppdatera, jag lovar! Jag har nu även lagt in min blogg i
Skogås
på bloggkartan.se eftersom vi flyttar inom kort.

Igår firades vårt radhusköp med en god middag. Det blev Entrecote med råstekt potatis. Enkelt, men mycket gott! Entrecoten steker man bara som vanligt. Med fördel hastigt på hög värme för att sedan låta köttet vila i folie en stund medan du gör potatisen.

Råstekt potatis med rödlök och basilika
(2 personer)

4 potatisar
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
½ kruka basilika
Salt
Grovmalen svartpeppar

Gör såhär:
Skiva potatisarna i ca 4 mm tjocka skivor. Hetta upp rikligt med olivolja i en stekpanna och fräs potatisarna på ganska hög värme några minuter tills de fått färg.
Lägg i löken och pressa i vitlöken och låt dem fräsa med i några minuter.
Salta och peppra.
Potatisen skall nu ha fin färg och börja bli ganska mjuk. Det skall dock fortfarande vara kärna och "krispighet" kvar i den.
Vrid av värmen och rör ned den finhackade basilikan.
Servera!


Fördelen med denna potatis är att den är så smakrik i sig så man behöver inte nödvändigtvis ha någon sås till. Fungerar till kyckling och de flesta typer av kött.
Till denna delikata måltid dracks mitt favoritvin, nämligen Roodeberg.

På återseende!

Kram Karin

Inga kommentarer: