2007-05-14

Schlager-yra och Roodeberg!

I lördags var det ju schlager-yra och jag och min kompis Ullis tänkte inte vara sämre. Vi fixade mysmiddag, bunkrade med vin och lyssnade på musik hela kvällen. Melodifestivalen tröttnade vi dock på rätt snart - det ena bidraget var ju värre än det andra - så vi lyssnade på annan musik och bara snackade istället.

Middagen blev lyckad och jag provade min Salamibrushetta till förrätt på Ullis. Hon gillade den skarpt och även den Italienska kycklingpastan slank ner med hull och hår.

Till maten, och även resten av kvällen drack vi Roodeberg som är ett av mina absoluta favoritvin. Lite dyrare, lite fylligare och lite godare. Tidigre har det bara funnits på flaska men nu har det kommit på box - en given succé!


Eftersom ni redan har receptet på brushettan nöjer jag mig med att lägga in kycklingpastan här.

Italiensk kycklingpasta (2 personer)

1 paket färsk ravioli med riacotta och spenat
1 stor kycklingfilé
8-10 soltorkade tomater i olja
1 hackad rödlök
150 g färsk spenat
2 vitlöksklyftor
2½ dl matlagningsgrädde
2 tsk kycklingfond
Svartpeppar, salt
Smör


Gör såhär:

Skär kycklingen i strimlor och fräs den i smör.
Salta och peppra.
Tillsätt löken och spenaten.
Pressa i vitlöken.
Strimla de soltorkade tomaterna.
Häll i dem tillsammans med grädde och kycklingfond.
Låt alltsammans puttra några minuter.
Koka raviolin och servera den tillsammans med såsen och riven färsk parmesan.






God mat blev det och väldigt trevligt hade vi. Jag hoppas att det inte dröjer så länge mellan våra vinkvällar i fortsättningen! Skärpning! Tack Ullis för en trevlig kväll!

Kram Karin

Inga kommentarer: