2009-08-10

Svamp- & fläskfilégryta till pasta

Idag var jag hemma tidigt från jobbet eftersom jag öppnade. Det gör mig inte så mycket att gå upp vid halv sex när man får sluta redan klockan ett.
Ikväll brakade åskan lös här hemma och det började nyss att regna så något direkt grillväder blev det inte. Kräftor har jag redan ätit ungefär 10 paket denna säsongen (Ja, jag ÄR beroende, jag vet) så idag fick det bli Fläskfilégryta med svamp tillsammans med pasta, men det är inte så tokigt det heller!
Här är mitt goda recept.

Svamp- & fläskfilégryta till pasta
(4 personer)

1 fläskfilé
150 g skogschampinjoner
150 g shitake svamp
1 dl portvin
½ dl vatten
2 msk mörk oxfond med vin
3 tsk soya
3 dl matlagningsgrädde
Salt & svartpeppar
Smör till stekning


Gör såhär:
Skiva svampen och putsa och strimla fläskfilén.
Bryn fläskfilén i en traktörpanna.
Lägg i svampen och låt den steka med. Salta och peppra.
Häll i vatten, portvin, soya och oxfond och låt detta sjuda tills hälften av vätskan är borta.
Häll på matgrädden och red av med lite maizenaredning vid behov.
Servera med nykokt tagliatelle.

Jag lyxade till grytan med portvin men det funkar bra med rödvin, alternativt Oxfond med rödvin eller matlagningsvin.

Hoppas ni får en skön kväll!

Kram Karin

2 kommentarer:

Jenny sa...

Svamp är så himla gott!

Helena sa...

Åh det ser verkligen jättegott ut! Vilken fin blogg du har!