2009-07-07

Minibiffar med pinjenötter & Citrondip

Då är vi snart där, dagen D så jag och sambon åker till Tunisien. Imorgon smäller det. Jag har ju lovat att berätta lite närmare om resan så jag ska försöka göra det nudå. Varken jag eller Adde har aldrig varit i Tunisien tidigare så det ska bli jättespännande. Vi ska åka till en liten ort som heter Hammamet och ligger vid medelhavskusten. Där har vi hittat ett hotell, Aziza Beach, som är ett fyrstjärnigt All Inclusive hotell, vilket innebär att all mat, dryck och de flesta aktiviteter på hotellet ingår. Här är två bilder på hotellet:

Jag kan riktigt se mig själv ligga och lapa sol och sörpla drinkar vid poolkanten! Det ska bli toppenskönt. Dessutom ligger hotellet nära havet så en hel del dopp i det stora blå lär det också bli.


Givetvis är jag väldigt nyfiken på matkulturen i Tunisien. Den sägs ha lite franska influenser och jag ser fram emot att prova olika traditionella rätter. Bilder från resan kommer givetvis senare! En liten plockrätt som jag gjorde härom kvällen påminde faktiskt en hel del om medelhavets mat. Det var små mumsiga Minibiffar med pinjenötter & Citrondip. Perfekt till buffébordet!


Minibiffar med pinjenötter & Citrondip
(4 personer som förrätt)

300 gram blandfärs
3/4 dl pinjenötter
1 ägg
1 st vitlöksklyfta
1 tsk salt
Svartpeppar
Olivolja till stekning

Citrondip:
½ dl hackad färsk basilika
½ dl hackad färsk timjan
½ dl creme fraiche
1 dl naturell färskost
Rivet citronskal från 1 citron

Gör såhär:
Rosta pinjenötterna försiktigt i en stekpanna och hacka dem sedan grovt.
Blanda färsen med pinjenötter, ägg och vitlök.
Krydda med salt och peppar.
Forma till små järpar.
Stek i olivolja blandat med smör tills biffarna är genomstekta.
Blanda creme fraiche och färskost med hackade örter.
Tvätta citronen och riv skalet.
Rör ner citronskalet och smaka av med salt.

Fräscht och gott var det här tilltugget. Jag kan tänka mig att de funkar utmärkt att trä på spett och grilla!

Så, det här var det sista inlägget före semestern. Jag blir borta en vecka och hoppas komma tillbaka med nya krafter. Ta hand om er alla så ses vi om en vecka!

Kram Karin

2 kommentarer:

Kanariebloggen sa...

Hoppas ni får det riktigt trevligt!!!

vivvi sa...

Jag var i Hammamet förra sommaren.
Det står lite om det på gottochenkelt.blogg.se