2009-07-03

Mango- & apelsinkyckling

Då har jagäntligen frisknat till! Utslagen på händerna har gett sig och jag mår prima igen. Tyvärr har min kära sambo åkt på samma sjukdom som jag hade, men vi hoppas att det går över tills på onsdag när vi ska åka till Tunisien.
Det ska bli underbart att komma iväg utomlands! Ska lägga in lite bilder på hotellet och så innan vi smiter iväg. Förhoppningsvis kan jag slänga in ett blogginlägg där nerifrån också.

Det har ju varit kalasväder den senaste veckan och vad åker fram då om inte grillen! Gjorde supergoda kycklingspett med mangosås och klyftpotatis häromdagen. Marinaden till kycklingen var en riktig hit och kommer med all säkerhet bli sommarens favorit!


Mango- & apelsinkyckling
(4 personer)

800 g kycklinglår filéer
1 dl apelsinjuice, koncentrerad
1 msk flytande honung
1 msk riven ingefära
1 msk soja
2 st vitlöksklyftor
Salt och peppar

Mangochutney-sås:
1 msk koncentrerad apelsinjuice
2½ dl crème fraiche
1½ dl mango chutney
Salt och peppar

Gör såhär:Blanda samman alla ingredienser till marinaden.
Smaka av med salt och peppar.
Skär kycklingen i lagom stora bitar och lägg i en plastpåse.
Häll över marinaden, förslut plastpåsen och låt kycklingen marineras, gärna över natten.
Lägg grillspett av trä i blöt i 10 min och trä sedan upp kycklingen på spetten.
Blanda crème fraiche och apelsinjuice i en skål.
Tillsätt mango chutney lite i taget och smaka av till den smak du tycker om.
Salta och peppra efter smak.
Låt såsen dra medan du grillar kycklingspetten.

Jag serverade spetten med ugnsbakad färskpotatis i klyftor och den goda mangosåsen. Kyckling och mango är verkligen en kanonkombination! Så ska ni grilla, testa detta :)

Sköt om er!

Kram Karin

Inga kommentarer: