2008-09-23

Solrosfrallor

Då är jag tillbaka igen. Den sista tiden har varit smått kaosartad och resulterat i en sjukskrivning för stress, men för att se det från den goda sidan har jag haft lite tid att samla recept som skall prövas och bloggas om.

Vem älskar inte hembakat bröd? Speciellt när det är nybakat tillsammans med smör och en god ost! Jag, som inte är något proffs på att baka, fick för mig att testa detta goda bröd i förra veckan. Dessa frallor innehåller solrosfröm som ger brödet det där lilla extra.

Solrosfrallor
(16 st)

50 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
2 tsk salt
1 dl sirap, knappt
1 dl solrosfrön
3,5 dl grovt rågmjöl
7,5 dl rågsikt

Gör såhär:
Smula jästen i en större bunke.
Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör så jästen löser upp sig.
Tillsätt övriga ingredienser och vispa, med elvispens degkrokar, tills degen släpper bunkens kanter.
Tillsätt ev. mer mjöl om så behövs.
Låt jäsa i ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 210 grader.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta ihop den med ev. lite mer mjöl.
Dela i två deghögar och gör 8 bullar av varje hög så det tillsammans blir 16 brödbullar.
Lägg på plåt och tryck till lite med mjölad hand (ev. kan man pensla med ägg och strö över lite solrosfrön).
Låt jäsa i ca 30 min och grädda sen i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Här är de ogräddade bullarna:


Såhär blev resultatet när de var klara i ugnen:

Mycket enkla att göra, till och med för en bak-amatör som jag.

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

dom verkar enkla, jag har lite svårt för att baka bröd, men dessa verkade roliga och goda :)

Ninuska sa...

Bra med enkla recept:)