2008-07-07

Spagehetti Frutti Di Mare

Som ni vet har jag tidigare frågat er om någon haft ett bra recept på Pasta Frutti Di Mare eftersom jag letat efter det perfekta receptet. Jag har fått några förslag och även hittat några olika recept på nätet.

Med hjälp av dessa gjorde jag nu ett försök på den välkända rätten med ett gudomligt resultat! Här kommer min egna version. Jag kommer kunna leva på denna rätt och den kommer garanterat göras massor med gånger! Receptet blev kanon!

Spagehetti Frutti Di Mare
(ca 3-4 personer)

4 portioner spagetti
ca 25 färska räkor med skal
15 kokta scampi
1 burk musslor
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 tsk socker
1 msk kapris
1 ask (400g) krossade tomater
1 dl färsk finhackad basilika
1 tsk oregano
2 msk apelsinsaft
½ påse saffran
1 msk citronsaft
2 dl torrt vitt vin
1 msk olivolja
4 sardeller
2 tsk dragon
1 dl hackad färsk persilja
svartpeppar och cayennepeppar

Gör såhär:
Koka pastan enligt anvisning på paketet.
Skala räkorna och hacka löken.
Fräs löken i olivoljan så den blir mjuk.
Tillsätt saffran och låt fräsa nån minut.
Tillsätt tomaterna och det vita vinet.
Pressa i vitlöken och låt sjuda i ca 10 min.
Tillsätt citronsaft, apelsinsaft, socker och sardeller.
I med kapris, dragon och oregano, samt smaka försiktigt av med svartpeppar.
Dra ner värmen och lägg i skaldjuren. Låt dessa hastigt bli varma.
Rör genast ner såsen i pastan och servera omedelbart med hackad persilja på toppen.

En underbar fredagsrätt för alla som älskar skaldjur!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spagetti al frutti di mare är en av mina absoluta favoriträtter eftersom jag är helt galen i både pasta och skaldjur! Vi har en restaurang här i Norrköping, Forno Italiano som gör världens godaste med stora färska musslor och tigerräkor. De har dock ingen saffran i tomatsåsen som jag såg att du hade haft men det ska jag absolut prova nästa gång jag gör det själv!

Gjorde en ljummen matvetesallad ikväll med bl a tigerräkor och har lite andra recept på maträtter med skaldjur på min blogg ifall du vill titta :) (http://dewdropia.blogg.se)

Ha det fint!

Karin W. sa...

En gång i den lilla italienska staden Cattolica beställde min man och jag Pasta Frutti Di Mare på en liten restaurang. Jag vet inte vad vi hade gjort för ont. In kom en rätt som förutom musslor, snäckor och räkor också innehöll massor av krossade skal som krasade mellan tänderna. Huvaligen!