2009-02-02

Oliv- & parmesansnurror

Ibland när det är helg kanske man varken har tid eller ork att slänga ihop en förrätt. Till och med jag kan tycka att det är jobbigt ibland (Tro´t eller ej!). I fredags hade jag en trerätters middag och jag skulle ha ytterligare en på lördagen. På lördagen valde jag dock att istället för att ha en rejäl förrätt ha dessa två trevliga drinktilltugg till fördrinken!

Pinsamt enkla och oemotståndligt goda gör de succé hos de flesta. Vilken som blir favoriten beror naturligtvis på gästerna.

Oliv- & parmesansnurror
(ca 24 stycken)

4 smördegsplattor
½ burk svart olivtapenade
12 skivor rökt/lufttorkad skinka
150g färsk riven parmesanost
1 ägg

Gör såhär:
Kavla ut smördegsplattorna till ungefär dubbel storlek.
På två av plattorna brer du olivtapenade.
Se till att få tapenade på hela plattan UTOM de sista två cm längst ut på ena kortsidan!
Rulla ihop den tight, så att den del utan tapenade blir den yttersta kanten.
Pensla ägg på den yttersta kanten så det blir som ett "klister" och tryck emot resterande del av rullen.
Detta gör att rullen inte vecklas ut i ugnen under gräddningen och ger en snyggare form på snurrorna.
Gör nu detsamma med parmesanrullarna, men istället för tapenade lägger du ut skinka så det täcker hela plattorna, samt lägger på rikligt med parmesanost.
Skär rullarna i skivor om ca 1½ cm.
Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper och grädda på 225 grader i ca 10 min.

Lätt som en plätt! Dessa snurror kan dessutom ätas både varma och avsvalnade. Jag föredrar dem lite ljumma, då är de som godast! Lycka till! :-)

Kram Karin

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter väldigt gott, men ska de ätas varma eller kalla?
Funderar på att göra såna inför helgens festligheter.

Karin sa...

Superbra att du frågar! Det hade jag nämligen totalt glömt bort att skriva! De kan ätas både varma och kalla, men jag föredrar dem lite ljumma. Då tycker jag de är som godast! Lycka till!

Anonym sa...

Vi hade liknande drinktilltugg när min svåger disputerade. De är verkligen jättegoda och blev mycket uppskattade på festen. Det fanns en ugn i festlokalen så de serverades hyfsat varma/ljumna vartefter de blev klara.

Många hälsningar från fröken Dill

Karin sa...

Fröken dill: Ja de är verkligen en hit! :)