2009-02-11

Stekt äggris med kyckling och blandade grönsaker

Som ni vet är jag inte speciellt bra på att laga vardagsmat (jag tycker helt enkelt inte det är lika roligt), men ibland tryter ekonomin och då är det bra att ha lite recept i rockärmen som man kan hala fram vid behov. Det här är ett sådant. Billigt, snabbt och supergott om man gillar kinesisk mat, som jag älskar!

Stekt äggris med kyckling och blandade grönsaker
(4 personer)

2 stora kycklingfiléer eller 3 små
6 dl kokt kylskåpskallt ris
5 vårlökar
2,5 dl ärtor
2 palsternackor
4 ägg
1 msk soya
1+4 msk ostronsås
Vitpeppar

Gör såhär:
Skär kycklingen i små bitar och stek dem på hög värme i en stekpanna.
Blanda ner 1 matsked ostronsås.
Krydda med vitpeppar och tag sedan kycklingen åt sidan en stund.
Hetta upp med rikligt olja i en wok eller stekpanna.
Häll i äggen och slå runt dem så de finfördelas.
Häll i riset och pressa i vitlöken.
Blanda ordentligt.
Hacka vårlökarna och riv palsternackan.
Häll i dessa tillsammans med ärtor i woken.
Rör ner ostronsåsen och soyan och smaka av med vitpeppar.
Blanda sist i kycklingen och hetta upp alltsammans.

Superenkel maträtt som är billig att göra. Den blir dessutom bäst om man gör den med överblivet kokt ris som stått en natt i kylskåpet, då det inte är lika klibbigt som nykokt ris. Om man utesluter kycklingen blir detta dessutom ett utmärkt vegitariskt alternativ!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir ju det. Så lite så, hoppas det var okej att jag länkade utan att fråga. Men gillar att titta in hos dig, någon gång hoppas jag orka laga något själv oxå :) Sköt om dig!

Anonym sa...

Ser ju grymt gott ut!