2009-02-15

Kött & grönt i gryta

Ibland är det riktigt gott med en mustig köttgryta. Jag har provat flera olika recept men det här slår ändå alla de andra med hästlängder. Det är en klassiker som har hängt med mig sedan barnsben och som jag ofta gör hemma. Den hyffsat långa koktiden gör att man kan använda i stort sett vilket slags nötkött som helst och det blir ändå väldigt mört och fint.

Kött och grönt i gryta
(3 personer)

500g nötkött, t ex högrev eller grytbitar
2 tsk salt
½ tsk svartpeppar
smör
3 stora gula lökar
5 dl köttbuljong
1 kg blandade rotfrukter
2 dl ärtor
ca 20 dl torkad svamp, gärna trattkantareller
Persilja

Gör såhär:
Skär köttet i mindre bitar.
Bryn dem i smöret, salta och peppra, och lägg dem i en gryta.
Skala och hacka lökarna och fräs dem i lite smör.
Blanda löken med köttet.
Häll på buljongen och låt koka under lock i minst 60 min.
Skala och skiva rotfrukterna.
Blanda ner dem och svampen i grytan och låt dem koka med i ytterligare 30 min.
Tillsätt ärtorna alldeles innan grytan är klar.
Servera antingen endast med bröd eller med kokt ris.

Väldigt bra och robust vardagsmat som är skapligt billig att göra. Fungerar dessutom utmärkt i matlådan!

Kram Karin

Inga kommentarer: