2009-02-03

Skogssvampspanna med wokgrönsaker

Som ni vet är jag inte så dunderförtjust i halvfabrikat alla gånger. Ofta tycker jag de smakar klent eller konstgjort och möjligen med viss modifiering är de ätbara. Det finns dock ett stort undantag, och det gäller Arlas Skogssvampspanna!

Jag har förvisso bloggat om denna en gång tidigare, men den är värd att läggas upp igen. Det är en såndär burk med grädde och sedan ett lock i vilket smaksättningen ligger. Otroligt praktisk och mycket lättlagad. Den går dessutom att variera med både kött och fisk och med tillsättning av diverse grönsaker, i det här fallet tog jag wokgrönsaker som är färdigskurna på påse. Praktiskt!

För tillfället bor jag i veckorna hemma hos min kompis Anna och hennes sambo Mats. Just den här kvällen skulle maten stå snabbt på bordet och det var jag som skulle fixa den. Här lämpade sig Skogssvampspannan alldeles ypperligt och med lite kyckling och wokgrönsaker i var den klar i ett nafs. Till denna serverade vi jasminris.

Skogssvampspanna med wokgrönsaker
(4 personer)

2 burkar Arla Skogssvampspanna
3 stora kycklingfiléer (eller 4 små)
200 g blandad svamp (jag tog svart trumpetsvamp och champinjoner)
½ påse wokgrönsaker av valfri sort
1 dl matlagningsgrädde
1½ msk kantarellfond

Gör såhär:
Skär kycklingen i mindre bitar.
Skiva champinjonerna och dela resten av svampen i mindre bitar.
Fräs kycklingen i lite smör i en stekpanna.

Lägg i wokgrönsakerna och låt dem fräsa med.
Fyll på med svampen. Salta och peppra.
Häll i grädden från de båda burkarna samt matlagningsgrädden.
Häll i smaksättningen samt kantarellfonden.
Låt puttra några minuter.
Servera tillsammans med ris eller pasta.



Tilläggas här bör också att Anna är fotograf, som ni kanske anar på bilderna. Jag har haft förmånen att få ta del av hennes talanger på en del av bilderna här på bloggen under tiden jag bott hos henne och det är jag verkligen tacksam för. De är superfina!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om att skogssvampspannan är helt ok, eller till och med bättre än ok.

Däremot så blev jag rejält besviken på de andra pannorna.

Karin sa...

Personligen tycker jag nog att Skagenpannan funkar också, med viss modifikation, (inlägg om den kommer senare). De andra klarar jag mig dock utan!

Anonym sa...

Men jisses vilka snygga bilder!! Gott ser det ut också! :-) Mumsmums!

Linda sa...

Denna maträtt ska göra imorgon. Lover att rapportera till dig hur det gick. Kram

Linda sa...

Nu har jag gjort iordning matrn. Vart supergott men hade i fläskfilé.