2009-02-07

Linspanerad sej med räkrisotto

Provade ett nytt recept igår kväll. Jag hittade det i en kokbok från "Allt om mat" som jag tycker mycket om. Det var ett lite annorlunda sätt att panera fisken på eftersom man skulle använda röda linser. Jag är ganska obekant med linser så jag tyckte det skulle bli kul att testa. Risotto älskar jag så valet av tillbehör till fisken var givet.

Linspanerad sej med räkrisotto
(2 personer)

300g sejfilé
1,5 dl röda linser
1 ägg
1 dl vetemjöl
1,5 dl aborioris
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl vatten
2 dl vitt vin
1 röd paprika
1 chili
4 salladslökar
1 påse babyspenat
150 g skalade räkor
3 dl parmesan
Salt

Gör såhär:
Mixa linserna mycket fint, så det blir ett mjöl.
Vänd fisken i mjöl, ägg och linsmjölet, i den ordningen.
Hetta upp olja i en kastrull och lägg i ris och lök.
Låt fräsa någon minut och späd sedan med lite av vattnet.
Låt risotton småputtra och späd allt eftersom med vin och vatten.
Lägg i buljongtärningen och pressa i vitlöken.
Hacka paprika, chili (ta bort kärnor och vita hinnor) och salladslöken.
Lägg dem i katrullen tillsammans med spenaten.
När den mesta vätskan kokat bort från risotton tillsätter du parmesan och tar av kastrullen från värmen.
Lägg i räkorna och smaka av med salt.
Stek de panerade fiskfiléerna i smör och servera med risotton.

När man gör fisken måste man vara mycket noga med att verkligen mixa linserna ordentligt. Jag slarvade lite med detta så linsbitarna var lite för stora, vilket resulterade i en vansinnigt knaprig fisk (dock väldigt god!). Så nästa gång ska jag vara mer noga med det.
Risotton däremot var klockren och kändes fräsch och god. Den kommer jag verkligen göra fler gånger!

Kram Karin

Inga kommentarer: