2009-02-26

Klassisk fiskpudding

När jag började jobba på en förskola i Stockholm fick jag lära mig att äta en hel del ny mat, bland annat väldigt mycket husmakskost. Jag är i vanliga fall inte så värst förtjust i det men maten som bjöds på förskolan var god och jag började uppskatta den mer och mer.

När jag slutade jobbet så kom jag på mig själv med att sakna EN maträtt därifrån. Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men den rätt jag saknade mest var Fiskpudding! Jag var helt galet sugen på fiskpudding i säkert en vecka innan jag rotade fram ett recept och lagade det på hemmaplan. Lika gott blev det den här gången (även om det inte var lika uppskattat av övriga i hushållet). Riktig vardagsmat! Billigt och (i mitt tycke) supergott!

I det här receptet har jag använt färdig risgrynsgröt, men om man har tid och lust att koka egen risgrynsgröt så blir resultatet givetvis ännu bättre!

Fiskpudding
(ca 4 personer)

1 liten korv risgrynsgröt
400 g vit fisk
2 ägg
½ tsk muskot
1 tsk salt
1 krm peppar
1 knippa dill
1 dl ströbröd

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Dela fisken och vänd ner i risgrynsgröten.
Vispa ihop ägg, kryddor och hackad dill, vänd ner i smeten.
Slå smeten i smord ugnsform och sikta ströbröd över.
Lägg på några klickar matfett.
Grädda i ugnen i 30 grader.
Servera puddingen med skirat smör, kokt potatis och ärtor.

En riktig husmansklassiker!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj.. hur är det? Kommer du till Stockholm snart? Skulle vara så trevligt att ses! Kram kram

Anonym sa...

oj vilken trevlig blogg! =) Hit kommer jag igen!