2009-02-10

Annas Frutti di mare

Sist jag var hemma hos Anna och Mats hade Anna snott ihop den hittills absolut godaste pastasås jag ätit. När jag ber om receptet får Anna grubbla en stund på vad hon haft i eftersom hon inte använt något recept. Men här är det recept jag slutligen fick fram.

Annas Frutti di mare
(6 personer)

300 gr lax
1 burk musslor
1 burk kräftstjärtar
1 burk räkor
3 klyftor vitlök
1 hel purjolök
1 paket Kelda tomato treat
1 burk Arla Skagenpanna
1 burk creme fraiche saffran & tomat
450 g passerade tomater
1 paket saffran
2 dl vitt vin
1 msk socker
1 msk fisk/hummerfond
Olja
Salt & svartpeppar

Gör såhär:
Skala vitlöken och stek den tillsammans med saffranet i lite olja.
Skär laxen i mindre bitar och skiva purjolöken.
Stek dessa tillsammans med vitlöken.
Ta bort lite av laxen och löken och lägg vid sidan av.
Häll i tomatsåsen, de passerade tomaterna och creme fraichen i stekpannan med den kvarvarande laxen.
Häll i vinet och låt koka ihop en aning.
Tillsätt skagenpannan med smaktillsatsen.
Mixa det hela hastigt för att få en lite tjockare konsistens.
Krydda med socker, hummerfond, salt och svartpeppar.
Häll till sist i de resterande laxbitarna samt alla skaldjur.
Servera med färsk pasta.
Här lagar jag mat för fullt utan att ha den blekaste om att jag blir fotograferad.

Den här såsen är så fenomenalt god så jag tror det här har gått upp och stulit första platsen på min godaste mat! Anna är inte bara duktig fotograf - hon kan banne mig laga mat också!

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så gott det här låter och ser ut att vara!

annamaria sa...

Oh så gott det låter, det låter som om man kan göra en soppa av det också?

Karin sa...

Annamaria: Ja det går säkerligen alldeles utmärkt! Det blir till att prova det nästa gång :)