2009-01-31

Parmaspäckad kycklingfilé med pestotagliatelle

Ibland kan det enklaste vara det godaste. Den här rätten är verkligen superlätt och har få ingredienser men trots det är den fylld med massor av goda smaker. En trevlig fredagsrätt när man inte orkar stå hela kvällen i köket.

Parmaspäckad kycklingfilé med pestotagliatelle
(2 personer)

200 g färsk pasta
4 msk pesto
2 kycklingfiléer
4 skivor lufttorkad skinka, t ex serrano eller parma
4 skivor färsk parmesan
Salt & svartpeppar

Gör såhär:
Stek kycklingfiléerna hastigt så de får färg men inte blir genomstekta.
Skär ett längsgående snitt i varje filé.
Fyll filéerna med två skivor skinka och två skivor parmesan vardera.
Lägg i en ugnssäker form och stek i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.
Koka pastan enligt anvisningen på paketet.
När pastan är klar rör du helt enkelt ned peston.

När man gör en rätt med såhär rena och få ingredienser så kan man vinna en hel del smaker genom att välja råvaror av lite högre kvalité, t ex en lite finare parmesanost eller, som jag gjorde i det här fallet, ta en lite exklusivare pesto.

Jag valde att använda en pesto från Rafaelli som jag fått som ett varuprov. Den var väldigt god och hade en mycket god smak och jag kommer helt klart kika efter denna i butikerna. Hittar man den inte i affären finns den att beställa hos diverse delikatessbutiker på nätet.

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Fyllda kycklingbitar är toppen!

Tycker fröken Dill