2009-02-06

Citron- & marängpaj

Ibland är det gott med något sött till kaffet. Jag har dock lite svårt för när det blir FÖR sött, och därför gillar jag den här pajen. Den är söt, men ändå syrlig och fräsch på samma gång! Jag som inte är så duktig på att baka uppskattade att den inte heller var speciellt svår att göra.

Citron- & marängpaj
(6 personer)

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 gr smör
1 ägg

Citronkräm:
3 dl vatten
1 ½ dl socker
4 msk maizenamjöl
saft och skal av 2 citroner
3 äggulor
2 msk smör

Maräng:
3 äggvitor
½ dl socker

Gör såhär:
Pajskal:
Blanda alla ingredienser till pajdegen i en bunke.
Tryck ut den i en pajform.
Var noga med att få upp pajdegen hela vägen upp till kanten.
Låt vila i kylen 15 minuter.
Nagga den i botten och grädda i mitten av ugnen ca 15 min i 225 grader.
Låt den svalna.

Citronkräm:
Blanda vatten, socker, majsstärkelse och pressad citron i en gryta.
Rör medan det kokar upp. Tag därefter kastrullen från värmen.
Skilj på äggulor och vitor - spara vitorna till marängen.
Rör ner gulorna i krämen.
Låt den sjuda upp under omrörning, men koka inte.
Ta av från spisen och blanda i rivet citronskalet och fett.
Låt krämen svalna.
Häll den i pajskalet.
(Här är pajen innan marängen lagts på)

Maräng:
Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt sockret och vispa smeten hårt.
Bred marängen över citronkrämen.
Sätt in pajen mitt i ugnen tills marängen fått lite färg, ca 10 minuter i 175 grader.
Servera pajen med lättvisad grädde.

Det här är en av de godaste pajer jag ätit. Riktigt krämig och god blir den.

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums! Har alltid velat testa den här pajen! Den ser ju helt gudomligt söt och god ut! :-)

Thokek sa...

Oj vad den ser härligt god ut. Blir till o baka snart då ^^ ha det bra.
//Tobias