2009-02-16

Fylld kycklingfilé med Kamutvete och grönsaker

Ibland är det kul att testa lite nya produkter man hittar på hyllorna. Denna gång provade jag Kamutvete. Kamut är ett oförädlat vete som ursprungligen kommer från Egypten och det sägs att man hittade spår av kamut i pyramiderna. Kamut har en nötig, god smak och passar perfekt som bas i vegetariska biffar, i sallader och grytor. Själv använder jag det som ersättning för ris, potatis eller pasta.

Jag kokar kamutvetet i ca 40 minuter utan salt. Alla helkornsprodukter ska kokas utan salt annars kan de sluta sig och bli hårda. Jag använder mig av spagettiprincipen och låter allt koka i ordentligt med vatten. När kornen är lagom mjuka silar jag bort överflödigt vatten. ½ dl okokt kamutvete är lagom för en portion.

Fylld kycklingfilé med Kamutvete och grönsaker
(2 personer)

2 kycklingfiléer
5 soltorkade tomater i olja
10 marinerade vitlöksklyftor
8 skivor bacon
1 dl Kamutvete
150g wokgrönsaker
1 msk grönsaksfond
2 vitlöksklyftor

Gör såhär:
Stek kycklingfiléerna hastigt i stekpannan utan att de blir genomstekta.
Mixa tomaterna och den marinerade vitlöksklyftorna till en kräm.
Skär ett längsgående snitt i varje kycklingfilé och fyll med tomatkrämen.
Linda 4 skivor bacon om varje filé.
Lägg i en ugnssäker form och stek i ugnen på 200 grader i ca 15.20 min.
Koka Kamutvetet enligt anvisningen på paketet.
Fräs wokgrönsakerna i lite olja.
Blanda Kamut och grönsaker, samt pressa i vitlöksklyftorna.
Häll i grönsaksfonden och blanda väl.

Till detta serverade jag denna mangosås. Kamutvetet var mycket gott och är dessutom väldigt nyttigt!

Kram Karin

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ser riktigt gott ut =)

Anonym sa...

Åh mums vilken middag! Ser supersmarrigt ut! :-)

Missa inte om att vara med och tävla om 2st valfria kryddor från Aromia på min blogg! http://kalasgott.blogg.se/2009/february/tavling.html

Anonym sa...

ääälskar dina recept! :D jag kommer sno massor härifrån :D hihi kram

Karin sa...

Fia: Det ÄR gott! :)
merlyn: Det är bara att "sno" ;)

Anonym sa...

ser riktigt gott ut!