2009-02-12

Chocolate Cheesecake Cupcakes

Igår fick jag ett ryck (som jag får ibland) och kom på att jag minsann skulle baka muffins! Jag googlade lite och hittade ett recept som verkade gott och onyttigt nog för att förtära till kvällsfikat.

Chocolate Cheesecake Cupcakes
(12 stora formar)

125 g smör
2 1/2 dl råsocker/brunt socker/brun farin
2 ägg
1 1/4 dl kakao
1 tsk vanillinsocker
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt

Fyllning/topping:
300 g färskost (Philadelphia eller dylikt)
3/4 dl socker
1 ägg
1 tsk vanilinsocker

Gör såhär:
Rör socker och smör poröst med elvisp.
Tillsätt äggen och vispa ihop.
Rör ner kakao och vanillinsocker.
Rör ordentligt så kakaon fördelas ordentligt.
Tillsätt mjölken och rör till en jämn smet.
Blanda resterande ingredienser (mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt) i en bunke och rör slutligen ner detta i chokladsmeten.
Gör fyllningen/toppingen genom att röra ihop alla ingredienserna (färskost, socker, ägg och vanillinsocker).
Fördela chokladsmeten i formar, fyll dem ungefär till hälften.
Fyll sedan på med färskoströra så att 3/4 av formarna är fyllda (alternativt så mycket som färskoströran räcker till!).
Grädda mitt i ugnen i 175°C, cirka 25 min.

Wow! Vilka muffins det här blev! Nästan lite kladdiga i mitten och supermumsiga. Muffins är ju dessutom relativt enkelt att göra. Dessa kommer jag helt klart göra fler gånger.

Kram Karin

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ser riktigt smarrigt ut =)

Anonym sa...

Detta receptet snor jag :)

Anonym sa...

Det där receptet måste jag prova. :-) Jag är alltid på jakt efter nya cupcakes- eller muffinsrecpet. Tack för tipset!=))

Ha en fin kväll! Mhv//Indra

Anonym sa...

Mums! Det ser ju bara hur gott som helst ut! Måste ju bara testas!
Men lite förvånad att du använder konstgjort vanillinsocker istället för riktigt vaniljsocker?

/Mia

Karin sa...

Mia: Ja det kan man ju undra! I det här fallet var det faktiskt så simpelt som att jag hade alla ingredienser till cupcakesen hemma. Att åka till affären för att fixa annat vanillinsocker kändes onödigt. Det är enda anledningen :)

Anonym sa...

MUMS!! Och fina blev det med.