2008-03-25

Renskavsgryta på norrlandsvis

Jag ligger fortfarande här sjuk och blogginläggen lyser därför med sin frånvaro. Här kommer dock ett. Jag har även på önskemål lagt in en länk med min mailadress så att ni kan kontakta mig mer privat om ni så önskar. Dåså... Till dagens recept:

Renskav tycker jag är en användbar råvara. Smakrik, fettsnål och prisvärd. Lite gräddfil hjälper till att lyfta fram den "vilda" smaken. Pressad potatis eller potatismos smakar gott till.

Renskavsgryta på norrlandsvis
(4 personer)

1 gul lök
2 msk smör
250 g blandsvamp + spad
2 pkt renskav á 240g
1 msk soya
12 st enbär
2-3 msk messmör
1 tsk salt
½ krm peppar
1 dl hackad persilja
2 dl gräddfil

Gör såhär:
Skala löken och hacka den fint. Fräs den i smöret så att den blir mjuk (ej brun).
Tillsätt svampen och låt den fräsa med.
Blanda ner renskaven och låt den steka med.
Krydda med soya, de grovt krossade enbären, messmöret och svampspadet. Blanda väl.
Här är en bild på hur det ser ut såhär långt:

Smaka av med salt och peppar.
Blanda ner persilja och gräddfil strax före servering.

Den här rätten har blivit mycket populär här hemma sedan vi var i Kiruna förra året och blev bjudna på den. Vi blev lyckliga ägare av receptet och här får nu alltså även ni ta del av det.

Kram Karin

1 kommentar:

Martina sa...

Detta lät supergott!

Ska kika in på din blogg och hitta mer inspiration! :)

Trevligt att du lagt upp bilder till alla recept. Det är jag väldigt dålig på med dem som jag publicerar..

(Hittade hit via din länk på BT)

//Martina