2007-05-09

Fredagsmys med italiensk touch

I fredags bestämde vi oss för att vara hemma och ta det lugnt. Vi visste att vi skulle på kryssning på lördagen så det var lika bra att samla på krafterna tills dess.

Jag skulle givetvis ta tilfället i akt och laga middag till oss båda. Varmrätten hade jag redan allting hemma till, nämligen Tortellini á la panna. En enkel, men ack så god, pastarätt som jag förälskade mig i redan som barn. Min pappa luskade fram receptet och det har hängt med mig sedan dess.


Tortellini á la panna

(4 personer)

300-400 g tortellini
200 g kokt skinka
100 g lagrad ost
2½ dl matlagningsgrädde
1 msk mjöl
1 tsk grovmald svartpeppar
1 tsk italiensk salladskrydda
1½ tsk oregano
3 vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche

Gör såhär:
Koka pastan enligt anvisningen på paketet.
Skär skinkan i mindre bitar och riv osten.
Värm grädden i en kastrull. Rör i mjöl.
Tillsätt skinkan, kryddorna och pressa i vitlöken. Hetta upp.
Blanda ner tortellinin i såsen.
Servera gärna med en sallad.

Till förrätt provade jag en ny stjärna på himlen. Jag fick inspirationen från ett recept jag läst hemma hos min mamma och bestämde mig för att improvisera lite och se om jag kunde få till något gott av det. Resultatet blev enastående; Bruschetta med chilisalami och oliv, och jag fick stående ovationer av Göran efter avslutad middag.

Bruschetta med chilisalami och oliv

(2 personer)

1 liten bruschetta
4 skivor salami med chili
4 skivor Serranoskinka
1 vitlöksklyfta
4 tsk svart olivtapenade
Ruccolasallad
1 dl färskriven parmesan
Olivolja
Salt
Ev. några körsbärstomater
Färsk basilika

Gör såhär:
Dela brushettan på längden.
Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek bröden på ena sidan tills de får fin färg och blivit frasiga.
Ta upp bröden och salta på den stekta sidan.
Pressa en halv vitlöksklyfta över varje bröd och gnid ut det ordentligt så det kommer vitlök överallt.
Bred 2 tsk olivtapenade på varje brödskiva och lägg på en näve ruccolasallad.
Gör små rosor av salamin och skinkan och lägg på bädden av sallad.
Dela tomaterna på mitten och lägg på även dessa.
Strö över rikligt med parmesan på båda bröden och dekorera med en kvist färsk basilika.


Båda rätterna är barnsligt enkla och otroligt goda med en italiensk touch!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Mm! såg verkligen gott ut. Ska prova pastan där någon dag! :)