2009-01-12

Penne med en sås på ädelost, spenat och kyckling

Gårdagens middag fick bli ett improvisationsförsök med det som fanns att tillgå i kylskåpet eftersom jag inte kände för att ge mig ut och handla. Jag rotade fram lite färsk spenat, en bit ädelost av sorten St Agur, lite matlagningsgrädde och en kycklingfilé.
Ni som brukar improvisera i köket vet hur man ibland kan överträffa sig själv inom matlagningen. Det här var exakt ett sådant tillfälle! Den här rätten blev så himmelskt god att jag är tvugen att blogga om den.

Penne med en sås på ädelost, spenat och kyckling
(Karins gudomliga kycklingpasta)

(3 personer)

3 portioner penne pasta
1 kycklingfilé
150g färsk babyspenat
100g St Agur (eller annan ädelost)
7-10 färska champinjoner
2½ dl matlagningsgrädde
½ hönsbuljongtärning
1 kryddmått grovmald svartpeppar
½ tsk italiensk salladskrydda
Salt

Gör såhär:
Koka pastan efter anvisningen på paketet.
Skiva champinjonerna och skär kycklingfilén i små bitar.
Fräs kycklingfilén i lite smör och tillsätt efter hand champinjoner och spenat.
Låt fräsa en stund tills kycklingen är klar.
Salta och peppra.
Häll på grädden, lägg i buljongtärningen och smula i ädelosten.
Rör om tills all ost smält ordentligt.
Häll på kryddorna och smaka eventuellt av med lite salt.

Lätt som en plätt och helt otroligt gott! Det här kommer bli en favorit. Tyvärr var jag ju inte riktigt beredd på denna ofantliga smakupplevelse som jag själv kokat ihop så jag hade inte riktigt möjligheten att snygga upp fotot genom grönsaker, färska örter eller liknande. Men ta mig på orden när jag säger att det är godare än det ser ut på bilden, och verkligen värt att prova.

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det lät gott. Vi tipsar om receptet i vår blogg

http://bloggtipsarna.blogg.se/2009/january/en-himmelsk-pastasas.html

Anonym sa...

Mums vad gott!!
Skall absolut testa det här! :-)

Anonym sa...

Detta låter verkligen jättegott och jag ska helt klart testa det =)