2009-01-01

Fläskfilé i traktörpanna

Nu var det ett uppehåll över jul- och nyårshelgen. Jag har haft mycket att stå i och är mitt uppe i en flytt så därför har bloggandet lyst med sin frånvaro. Nu är jag dock igång igen och jag hoppas att ni alla har haft en riktigt fin jul och ett trevligt nyårsfirande.
Såhär efter jul är jag duktigt trött på julmat och här kommer en gammal favorit som jag faktiskt blivit uppväxt med. Det är en rätt som jag aldrig tröttnar på. Enkel att göra och suveränt god!

Fläskfilé i traktörpanna
(4 personer)

1 hel fläskfilé
1 dl mjöl
3 tsk paprikapulver
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
3 msk smör
ca 25 färska champinjoner
3 dl portvin
1 burk creme fraiche
4 dl matlagningsgrädde
3 msk soya

Gör såhär:
Putsa fläskfilén och skär den i skivor.
Blanda mjöl, paprikapulver, salt och svartpeppar på en tallrik.
Vänd köttskivorna i mjölblandningen och stek dem sedan i smöret i en traktörpanna.
Lägg köttet åt sidan på en tallrik medan du börjar med såsen.
Skiva champinjonerna och stek dem i smör i pannan där du nyss stekt köttet.
Salta och peppra, samt häll på portvinet och låt det koka ihop i några minuter.
Rör ner creme fraiche och matlagningsgrädde.
Smaka av med soyan, salt och peppar.
Servera med buljongkokt ris och grönsaker.

Låt er väl smaka!

Kram Karin

2 kommentarer:

Linda sa...

Nu har du räddat min lördagskväll..

Anonym sa...

Allt låter underbart gott!

Skall se till att förbättra min kokkonst under året :)