2009-01-24

Saffransräkor på toast

Igår var det fredag och där med förrätt till middagen. En ny förrätt provade jag dessutom och god var den. Räkor med en smak av saffran och chili. Spännande!

Saffransräkor på toast
(2 personer)

2 skivor formbröd
1 klyfta vitlök
1 msk flytande margarin
70 g skalade räkor
1 msk smör
chilipeppar
½ pkt saffran
1 dl riven Kvibille Svecia extra vällagrad 24 mån
knappt 1/2 dl crème fraiche
salt och peppar

Gör såhär:
Sätt ugnen på grill 250°.
Lägg brödskivorna på en plåt med bakplåtspapper.
Blanda smör och pressad vitlök och pensla detta på båda sidor av bröden.
Grilla brödskivorna i övre delen av ugnen tills de är gyllenbruna.
Rör samman ost och crème fraiche.
Smaka av med salt och peppar.
Fräs räkorna i smör i en stekpanna.
Tillsätt chili och saffran och låt det fräsa med 1-2 min.
Lägg en klick oströra på bröden och toppa med räkorna.

En supergod och spännande förrätt som skiljer sig lite från de vanliga räk och kräfttoasten som jag brukar göra.
Jag söker hela tiden efter nya förrätter så kom gärna med era bästa tips! Även andra recept är naturligtvis välkomna. Har ni tur hamnar de på bloggen :-)

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh detta måste jag testa. Älskar räkor och saffran! Tack för tipset.

Karin/Rosa maränger
(rosamaranger.blogg.se)

Anonym sa...

Mums vad gott!! :-)