2009-01-27

Salamifylld fläskfilé med fraspotatis & limesås

I helgen som var åt jag en grymt god middag! Jag hade fått inspiration från flera olika ställen och kombinationen av dessa gav ett delikat resultat måste jag säga.

Salamifylld fläskfilé med fraspotatis & limesås
(4 personer)

Köttet
1 fläskfilé
150g skivad salami
8-10 soltorkade tomater i olja
Grovmald svartpeppar och salt

Fraspotatis
12 potatisar
3 msk olivolja
grillkrydda och salt

Limesås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
Skal och saft från 1 lime
3 dl hönsbuljong
2½ dl grädde
½ krm cayennepeppar

Gör såhär:
Putsa köttet från senor och fett och stek den hastigt i en stekpanna, runt om, i lite smör.
Skär snitt i fläskfilén och fyll dessa med en salamiskiva och en soltorkad tomat.
Krydda filéen med svartpeppar och salt och efterstek den i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.

Limesås
Smölt smöret i en kastrull och blanda i mjölet.
Späd med hönsbuljongen och vispa noga tills såsen tjocknat.
Tillsätt skal och saft från limen.
Häll i grädden och cayennepepparn.
Låt koka upp och smaka av med salt.

Fraspotatis
Skala potatisen och skiva den i tunna skivor.
Skär potatisskivorna i tunna stavar.
Hetta upp olja i en stekpanna.
Lägg i potatisen och låt steka på ganska hög värme tills den är gyllenbrun och mjuk.
Krydda med grillkrydda och salt.

En riktigt god middag blev det! Råstekt potatis är något som jag gillar skarpt eftersom potatisen behåller sin krispighet och dessutom blir lite mer al dente än om man gör den i ugn. Dock kan man behöva en del olja när man steker den så ett tips är att lägga potatisen på hushållspapper innan den serveras, så den mesta av oljan sugs upp av pappret.

Till detta serverade jag grönsaker som jag stekt i lite smör och kryddat med salt och vitpeppar bara. Man kan använda i stort sett vilka grönsaker som helst. Denna gång tog jag sockerärtor, färsk minimajs, rödlök och färska champinjoner.

Kram Karin

1 kommentar:

Erica sa...

Det där såg gott, får man prova någongång!