2009-01-07

Klassisk lasagne

Eftersom jag ser i min fina lilla enkät här brevid att ni trånar efter mer vardagsrecept (Jag är kass på det, jag erkänner) så kommer här en riktig klassiker. Funkar prima i matlådan och slinker ned i de flesta magar. Dessutom är det rätt billig mat! Det är ju lite pill att göra lasagne och det kan kännas som många moment, men det blir mat till många och den här räcker länge, det kan jag lova.

Klassisk lasagne
(ca 10 personer)

1 paket lasagneplattor
200 g riven lagrad ost

Köttfärsås
500 g nötfärs
2 stora lökar
2 stora morötter
20 champinjoner
1 stor burk majs
1 ask krossade tomater
5 msk tomatpuré
2 msk mjöl
2 köttbuljongtärningar
2 tsk oregano
3 tsk basilika
2 tsk italiensk salladskrydda
2 tsk grovmald svartpeppar
½ dl tomatketchup
4 tsk socker
4 dl vatten
Salt

Ostsås
35 g smör
1 dl mjöl
1 liter mjölk
300 g riven lagrad ost
Salt & vitpeppar

Gör såhär:

Köttfärsås:
Stek färsen i lite smör.
Hacka lök och champinjoner och låt dem fråsa med.
Riv morötterna grovt och häll i även dessa.
Rör i tomatpuré och mjöl och låt fräsa några minuter.
Häll på alla kryddor (även socker), de krossade tomaterna och vattnet.
I även med köttbuljongtärningarna och ketchupen.
Låt sjuda i ca 15 min tills allt kokat ihop ordentligt och smakerna satt sig.
Smaka av med salt och ev lite mera socker om det behövs.
Häll i majsen.

Ostsåsen:
Smält smöret i en kastrull.
Rör ner mjölet och blanda väl med smöret.
Häll på mjölken och låt koka upp under omrörning.
När såsen börjar tjockna sänker du värmen.
I med osten och smaka av med salt och peppar.

Ta fram en ugnssäker form, gärna i teflon (annars bör du smöra formen!)
Bred ut sås i botten på formen och lägg sedan på ett lager lasagneplattor.
Täck plattorna med ett varv köttfärsås.
Bred ytterligare ett lages ostsås över köttfärsen.
Fortsätt med ett laget lasagneplattor.
Fortsätt tills formen är fylld och du har ostsås högst upp.
Strö över den resterande osten på toppen.
Grädda lasangen i 225 grader i ca 20-30 min, eller tills pactaplattorna mjuknat.
Låt lasangen stå ca 15 minuter innan den serveras.

Givetvis går det att göra en enklare variant av köttfärsås och att använda färdig ostsås som finns i kyldisken, men det här är min absoluta favorit.

Kram Karin

1 kommentar:

Hanna sa...

Lasagne är supergott!! Det gör jag alldeles för sällan.