2008-11-16

Örtfylld kycklingfilé med svamprisotto

Eftersom jag lyckats hitta så mycket svamp i år har jag ett ordentligt förråd att ta av. Trattkantareller passar utmärkt att använda till denna svamprisotto. Jag utökade även med lite ostronskivling eftersom det är gott. Till risotton fyllde jag kycklingfiléer med örter. Det kändes fräscht till.

Örtfylld kycklingfilé med svamprisotto
(4 personer)

4 kycklingfiléer
½ kruka persilja
½ kruka färsk timjan
½ kruka färsk basilika
4 msk naturell färskost

Risotton:
3 scharlottenlökar
300 svamp, ex ostronskivling, trattkantareller elller karljohansvamp
1 msk olivolja
3 dl avorioris
2 dl torrt vitt vin eller matlagningsvin
5 dl hönsbuljong av tärning eller fond
1 msk smör eller margarin
1 dl riven parmesan
salt och peppar

Gör såhär:
Stek kycklingfiléerna hastigt på båda sidor, utan att de blir genomstekta.
Salta och peppra.
Skär ett längsgående snitt i varje filé.
Hacka de färska örterna och blanda med färskosten.
Fyll kycklingfiléerna med örtröran.
Stek i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min.
Fräs lök och svamp i oljan tills de mjuknar.
Blanda i riset och fräs ett par minuter till.
Häll i vinet.
Späd med buljongen några dl i taget, allteftersom den sugs upp av riset.
Koka tills riset är nätt och jämnt mjukt, 20-25 minuter.
Smaka av med fett, ost, salt och peppar.

Rätten blev supergod och jag kommer verkligen göra detta fler gånger!

Kram Karin

Inga kommentarer: