2008-11-07

Baconlindade kycklingfiléer fyllda med tomat/vitlökscreme, chiliaioli & råstekt potatis

Ikväll blev det festmat! Enkelt men ändå väldigt gott. Dessutom första gången jag gjort min egna aioli. Mycker mer enkelt än man kan tro! Jag tänker inte låta mig skrämmas igen!

Baconlindade kycklingfiléer fyllda med tomat/vitlökscreme, chiliaioli & råstekt potatis

(3 pers)

1 paket bacon
3 kycklingfiléer
5 soltorkade tomater i olja
ca 10-15 marinerade vitlöksklyftor
2 äggulor
1 msk dijonsenap
1 dl naturell olja
1 stor vitlöksklyfta
½ färsk chili
10 potatisar
3 tsk grillkrydda
2 tsk paprika pulver

Gör såhär:
Börja med aiolin!
Lägg äggulor och dijonsenap i en bunke.
Vispa på ganska hög hastighet och droppa sakta i oljan! (Obs! Inte för fort!)
Pressa i vitlök och hacka chilin fint och blanda ner.
Smaka av aiolin med salt och peppar.
Mixa soltorkade tomater och marinerad vitlök till en slät massa.
Stek kycklingfiléerna på ytan till en fin färg (behöver ej vara genomstekta)
Skär ett längsgående snitt i filéerna och fyll dem med tomatröran.
Linda om baconskivor, ca 3 skivor per filé, och lägg i en ugnsstekt form.
Stek i ugnen på 200 grader i ca 20 min.
Skiva potatisen (med tvättat skal) ca ½ cm skivor.
Hetta upp ca 3 msk olja i en stekpanna och fräs potatisskivorna tills de blivit mjuka (det skall dock vara lite motstånd i potatisen).
Servera med grönsallad!

Låt er inte skrämmas av hemmagjord aioli! Det är mycket enklare än man kan tro!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här var riktigt gott, trots att jag fuskade och köpte färdig Aioli, men jag hade inte ork och tid att göra egen.