2008-11-17

Dillräkor med parmesantoast

I fredags hade jag idétorka på förrättsfronten. Jag tycker att jag börjar snöa in på mina gamla vanliga förrätter och frågade därför efter lite inspiration. Som tur var hade jag hjälp till hands och till slut blev resultatet detta:

Dillräkor med parmesantoast
(4 personer)

500 g frysta räkor med skal
1 msk senap, osötad
0,5 msk flytande honung
1 msk vatten
1 msk olivolja
½ knippa dill
2-3 krm salt
svartpeppar
salladsblad
ca 50 g svart eller röd caviar

Parmesantoast:
4 skivor vitt formbröd, behöver inte vara färskt
2 msk smör
1 vitlöksklyfta, pressad
4 msk färskriven parmesan

Gör såhär:
Börja med att skala räkorna.
Vispa samman senap, honung, vatten och olja.
Blanda i räkor och dill och smaka av med salt och lite peppar.
Täck över och ställ kallt ca 1 timme.
Kavla ut brödet så tunt det går.
Ta ut 2 rundlar, ca 6 cm i diameter, av varje skiva.
Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
Blanda smöret med vitlök och bre det på brödet.
Strö över osten.
Grädda i mitten av ugnen tills osten smält och fått lite färg, ca 7-8 minuter.
Lägg upp räkorna på strimlad sallad.
Garnera eventuellt med en sked caviar.

Det här var jätteenkelt att göra. Räkorna med marinad kan man göra ett bra tag i förväg och toasten gick väldigt snabbt i ugnen. Mycket gott blev det!

Kram Karin

2 kommentarer:

Servitrisen sa...

Hej!! Ramlade in här via matbloggarna, vilken fräsch blogg! Älskar receptet nedan med örtfylld kyckling! :) Du är välkommen till mig också, om du vill! :D

Anonym sa...

Den där räkmackan gillar jag. Gjorde nyss en räkröra när vi hade fest men ibland känns det så mäktigt med majonäser och klet.
Fin blogg, längesen jag var hos dig!