2008-11-14

Bubbel!

Ibland får jag lite smått cravings efter bubbel, dvs mousserande vin. Det är festligt och gott och passar faktiskt till mer än man kan tro! Dock blir det oftast ett glass bubbel som sällskapsdryck snarare än till någon mat, eftersom jag inte är så insatt i vad mousserande kan tänkas passa till.
Dessa två mousserande viner har jag provat som sällskapsdryck, men också ihop med rökt lax och räkor och de fungerade riktigt bra!

Det första, som jag provat vid ett flertal tillfällen tidigare och som jag gillar är Freixenet Carta Nevada (nr 7743):

Det är ett halvtorrt mousserande vin från distriktet Cava i Spanien. Det kostar 65:- för en flaska. Du kan läsa mer om vinet här.

Vin nr två heter Delapierre (nr 7736):

Även detta vin kommer från Spanien och distriktet Cava. Detta vin är snäppet torrare än det förra och har nog blivit en ny favorit hos mig. En flaska kostar bara 58 riksdaler på Systembolaget och du kan läsa mer om vinet här.

Båda vinerna är mycket goda och klart värda att prova om man gillar bubbel som sällskapsdryck!

Kram Karin

Inga kommentarer: