2007-06-20

Sjökrogen - En fiskupplevelse

I helgen gjorde jag och sambon en liten roadtrip i Sverige eftersom sambon hade lite ärenden att göra. Det första stoppet var i Vadstena där vi bodde på ett jättegulligt litet Bed & Breakfast. Denna kväll gjorde vi det lätt för oss och köpte lite antipasti i form av salami, parmaskinka, en korv med pistashnötter och en rökt pepparskinka att mumsa på inne på rummet.

Ett gott rosévin blev det också. Vinet var ett Argentinskt rosé som heter Chakana. Ett prisvärt vin, runt 65:-, om man gillar roséviner.

Vårt andra stop blev Göteborg. Här skulle vi bo vår andra och sista natt på hotell Scandic Crown, mitt i centrala Göteborg. Jag hade fått förtroendet att välja restaurang för kvällens midag och självklart valde jag en fisk- och skaldjursrestaurang. Vi hade bokat bord på Sjöbaren redan dagen innan och det var tur för stället blev fullsatt.

Vi startade upp med varsin fördrink. Göran valde en Strawberry daquari och jag tänkte vara modig och provade en Dry Martini. Det var INTE den martini jag tänkte på och jag fick sölja ner min "drajja" med vatten för att överleva.

Trerätters var det som gällde i matväg och till förrätt valde vi båda husets fisksoppa med vitlöksbröd. En otroligt god och smakrik anrättning med färsk fisk och kräftstjärtar i.

Till varmrätt valde vi olika rätter. Göran valde Dagens fångst som denna dag var Helstekt rödtungsfilé med puré på mandelpotatis och palsternacka, samt en saute på räkor och bondbönor i kräftsås.

Jag valde Dagens plattfisk som var Helstekt spätta med kapris, rödbetor, pepparrot och färskpotatis.

Båda varmrätterna var fantastiskt goda och vällagade. Min var dock något mer tilltagen än Görans vilket resulterade i att jag efterskänkte en del av min fisk till honom. Till detta dracks ett glas husets vita och en starköl.

Efter varmrätten gav vi upp tanken på efterätt och valde istället att ta varsin dricka. Jag drack en Irish Coffee och Göran drack en whiskey. Det var precis lagom till efterätt.

Både jag och Göran var överens om att det här var bland den bästa mat vi ätit någonsin. Enkel men tilllagad med kärlek och enormt fina råvaror. Full pott i betyg!

Kram Karin

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tack för titten på min sida ... och för snällorden! Nu har jag tittat här och dreglar nästan .. så hungrig blev jag ..-)

Anonym sa...

Låter ljuvligt - såväl restaurangmat som antipasti!