2008-08-23

Årets svenska kräfta

Denna vecka som varit har varit RIKTIGT tuff på nya jobbet så jag kände att jag behövde koppla av ordentligt när det äntligen blev fredag. Hur gör man det bättre än en riktigt god middag?

Till förrätt ikväll blev det - säsongen till ära - en svensk flodkräfta, lite rökt lax, pepparrotscreme, avocado och rom.

Som ni redan vet är jag en tjej som är GALEN i kräftor och inte har något som helst problem att trycka i mig ett helt paket kinesiska jumo alldeles själv. Men åtminstone EN gång per säsong bör man ju iallafall ha ätit en svensk kräfta. För hur man än vänder och vrider på det så är de alltid godast (och tyvärr också dyrast). Även denna kräfta var himmelskt god.

Varmrätten bestod av Ugnsstelkt kycklingfilé fylld med basilika och vitlökscreme, hasselbackspotatis och tsatziki.

I tsatzikin använde jag denna gång olivoljan från Rafaelli som jag fått från Alima och den är RIKTIGT god! Den gav verkligen en riktigt fin smak på tsatzikin. Ska prova den i lite fler olika rätter senare. Receptet på tsatziki hittar ni här.

Till kycklingen dracks det ett riktigt bra vin från Argentina som heter Chakana. En box kostar bara 177:- på systembolaget och det är ett otroligt gott och prisvärt vin, om man gillar lite fylligare viner, som jag.

Kram Karin

2 kommentarer:

annamaria sa...

Ser ljuvligt ut....avkoppling är både att förbereda, laga och äta maten. underbart!

Anonym sa...

förrätten ser helt underbar ut! kräftor är så gott :)