2008-08-12

Varma mackor med kantarellstuvning

Då var Karin tillbaka efter ett gäng veckors välförtjänt semester och några veckor på ett nytt jobb som tagit en hel del tid. Jag hoppas kunna komma igång ordentligt med bloggandet igen nu och ni håller utkik efter alla nya inlägg.

Nu har äntligen skogens guld, kantarellerna, kommit och då är jag sällan sen att använda dessa till varma mackor med kantarellstuvning. Det är något av det bästa jag vet!

Varma mackor med kantarellstuvning

(4 st)

400 g kantareller
1 dl grädde
3 dl mjölk
4 msk smör
3 msk vetemjöl
Vitpeppar & salt
4 skivor formbröd
4 msk ströbröd (alt. riven ost)

Gör såhär:
Rensa svampen och skär den eventuellt i mindre bitar.
Stek kantarellerna på hög värme i 2 msk smör. Salta.
Smält 2 msk smör i en kastrull och blanda sedan i mjölet.
Häll på grädde och mjölk och låt koka upp under vispning.
När stuvningen tjocknat, smaka av med salt och vitpeppar.'
Blanda i kantarellerna.
Klicka ut stuvningen på formbröden och lägg dessa på en plåt.
Strö över ströbröd eller riven ost.
Gratinera i ugnen på 250 grader tills de fått fin färg.

Så enkelt och så ofantligt gott!

Kram Karin

5 kommentarer:

Linda sa...

Det där ser sååå gott ut. Måste ut o plocka lite svamp tror jag.
Det var kul och träffa dig föresten. Kram kram

annamaria sa...

Jag bara stekte mina med en skvätt grädde men en stuvning det är också underbart gott!

lina sa...

Herregud vilken lyxmacka! Skulle inte sitta fel nu....

Anonym sa...

ooo så gott!!

Anonym sa...

den här godingen hittade jag här innan helgen och eftersom jag hade kantareller kvar sen hösten så åkte de fram och en sådan här god mackan tillagades. Oj vad gott och lyxigt med kantareller i frysen.

//Anna