2008-04-05

Årets första grillkväll

Jag är nu ÄNTLIGEN på bättringsvägen efter en otroligt envis influensa och flera veckors sjukskrivning.
Nu känns det dessutom äntligen som om våren är här och idag har det varit 12 grader varmt och strålande sol. Det gör att jag börjar längta efter grillat! Nu har vi ju en uteplats och den är som gjord för grillkvällar. Ikväll var det premiär! Vi fick sitta inne och äta men det gjorde inte så mycket för det var gott ändå.

Eftersom det är lördag blev det förrätt (såklart!) och idag blev det Vitlöksfrästa jätteräkor med citron och chili. Det är en av mina favoriter bland förrätterna och funkar givetvis precis lika bra att göra med vanliga räkor.

Vitlöksfrästa jätteräkor med citron och chili
(2 personer)

12 kokta jätteräkor
1 röd chili
3 vitlöksklyftor
1 citron
Salt
Olivolja (Gärna med smak av citron!)

Gör såhär:
Hacka chilin fint och ta bort kärnorna.
Skala vitlöken och dela citronen.
Hetta upp rikligt med olivolja i en stekpanna.
Nu ska allt gå mycket fort!
Pressa ner vitlöken, lägg i chilin och pressa i citronsaft i oljan.
Lägg i räkorna och fräs dem hastigt.
Salta och servera sedan genast, gärna med en brödbit.

Personligen tycker jag att det godaste köttet att grilla är fläskkarré. Det blir alltid mört och bra. Om det dessutom får ligga och dra i min favoritmarinad så blir det om möjligt ännu bättre!

Karins favoritmarinad

1 dl soya
4 tsk grillkrydda
8 tsk socker
2 pressade vitlöksklyftor

Till köttet blev det klyftpotatis och tsatziki.

Tsatziki

1 gurka
2 dl turkisk yoghurt
3 vitlöksklyftor
3 msk god olivolja
Salt

Gör såhär:
Riv gurkan grovt, krama ur så mycket vätska du kan och lägg rivet i en skål.
Pressa över vitlök och häll på olivoljan.
Rör ner yoghurten och smaka av med salt.

Mycket gott och en trevlig premiär av grillkvällen!

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det såg gott ut :)
Testa gärna med riven ingefära i marinaden med, det ger en fin touch.

Unknown sa...

Hej! Hittade hit genom bröllopstorget. Shit, vad hungrig du gjort mig :-D Flera av rätterna ska testas, GARANTERAT!!

Unknown sa...

Oj, vad mycket GOTT!! Vilken kock du är! Gissa om jag har mykcet som ska testas nu :-) Hittade hit från BT :-)