2008-04-25

Lyxig chokladtårta med tryffel

I tisdags var ingen vanlig dag, nej då var det Karins födelsedag, hurra hurra hurra! Japp, jag fyllde år. Dock hade jag ingen ork att göra någon tårta att ta med till jobbet i tisdags så jag låtsades som ingenting. Dock kom det givetvis fram att jag fyllde år och det pikades med retsamma skämt om en utebliven tårta på personalrummet.
Snäll som jag är gör jag givetvis en tårta och tar med till jobbet på fredagen då orken kommit tillbaka. Detta är vad som bjöds och som fick stående ovationer:

Lyxig chokladtårta med tryffel
(ca 15 bitar)

150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
ca 1 dl valnötter

Tryffel:
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175°.
Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan.
Rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min, kakan ska vara lite lös i mitten.
Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta det från plattan.
Hacka chokladen, rör ner och låt smälta.
Låt tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme.
Bred den över kakan, strö över valnötterna.
Låt stå kallt minst 1 timme före servering. Skär i smala bitar.

Den här kakan blev väldigt god men mastig! Man behöver inte en speciellt stor bit för att stilla sockersuget. Dock väl värd att prova även för den mindre vana bagaren!

Kram Karin

1 kommentar:

Rebecca sa...

Grattis i efterskott. Tårtan låter verkligen underbar (men så är jag ju ett chokladfreak...).
Trevlig helg,
Rebecca.