2008-01-14

Tortellini á la panna

Härom dagen blev det pasta till middag. Närmare bestämt Tortellini a´la panna.
Detta är en rätt jag förälskade mig i när jag var liten och min far höll i vinresor nere i södra Tyskland. Vi bilade alltid hela vägen ner och hade våra små speciella byar och städer där vi stannade till och övernattade, åt, tankade, eller vad det nu var som var aktuellt. En av dessa små städer heter Oldenburg och detta var ett klassiskt middagsstopp. Vi gick nästan alltid till en italiensk restaurant (som jag tyvärr glömt namnet på) och där serverades denna rätt.

Simpelt kan tyckas idag, men för mig bär den minnen från barndommen och är minst lika populär här hemma idag som den var när jag åt den nere i Oldenburg. Här kommer receptet:

Tortellini a´la panna
(5 personer)

300-400 g tortellini
200 g kokt skinka
2½ dl grädde
1 msk vetemjöl
100 g lagrad ost (t ex grevé eller cheddar)
3 vitlöksklyftor
2½ tsk oregano
1 tsk italiensk salladskrydda
1 tsk grovmald svartpeppar
2 dl creme fraiche

Gör såhär:
Värm grädden i en katrull och rör i mjölet.
Tillsätt kryddor, pressad vitlök och skinkan. Hetta upp.
Riv osten och häll i den. Låt den smälta.
Koka tortellinin enligt anvisningarna på paketet.
Rör ner creme fraiche i pastasåsen och rör försiktigt i den kokta tortellinin i såsen.
Servera med en grönsallad.

Denna rätt behöver givetvis inte serveras med just tortellini. Vill man variera sig går alla annan pasta säkerligen bra också. Likaså kan grönsaker tillsättas i såsen om man önskar.

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där! Tortellini-panna gjorde jag för några dar sen! Det är gott som sjutton!! :-)

Anonym sa...

You have a very nice blog, good post...keep up the good job