2008-01-10

Långpannebröd

Idag har jag varit hemma från jobbet eftersom jag varit dålig. Dock har jag stundvis varit rätt pigg så jag bestämde mig för att sysselsätta mig lite. Jag har ju tidigare skrivit att jag inte är någon klippa på att baka så jag har gett mig själv som nyårslöfte att öva på den konsten. Därför bestämde jag mig för att baka bröd idag. Det blev en mjukstart med ett Långpannebröd som jag hittat i Allt om mat. Det gick snabbt och enkelt att baka och smakade suveränt! Går säkerligen att variera in i det oändliga också med olika smaksättningar, frön, nötter osv.

Långpannebröd

5 dl mjölk
1 paket jäst
1 msk salt
2 msk honung
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Gör såhär:
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader.
Häll lite av mjölken över jästen och rör tills jästen lösts upp.
Tillsätt resten av mjölken samt alla ingredienser utom ca 1 dl av vetemjölet.
Blanda degen väl och låt jäsa i en övertäckt bunke i ca 40 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Lägg bakplåtspapper i en långpanna och tryck ut degen.
Låt jäsa ytterligare 30 min.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min.

Enkelt och väldigt gott!

Kram Karin

5 kommentarer:

Anne sa...

Mm, det ser jättegott ut! Och lagom avancerat för att hinnas med en vardagkväll, dessutom.

lina sa...

Vad härligt brödet ser ut! Enkelt verkar det vara också, mums!

Anonym sa...

Ser jättegott ut! honung i bröd ger god och saftig smak!

lina sa...

Hej! Jag har skickat en utmaning till dig i min blogg!/Lina

Anonym sa...

hi,
Your blogs is very interesting. Your foods are very delicious. I wait your visit my blog.www.guzelevim.blogspot.com