2008-01-12

Marinerade kycklingspett med jordnötssås

Igår blev jag sugen på att laga nån mat som jag inte tidigare gjort så det fick bli Marinerade kycklingspett med jordnötssås och nudlar till det. Hittade ett recept jag haft länge men som jag aldrig testat. Tyvärr hade jag glömt att köpa spett, men det gjorde inget. Det blev otroligt lyckat och det var verkligen inte sista gången jag lagade den rätten! Här är receptet:

Marinerade kycklingspett med jordnötssås
(4 portioner)

600 g kycklingfilé

Marinad
1 dl soja Kikkomann
2 msk sweetchilisås
1 msk riven ingefära
2 msk flytande honung
2 msk sesamolja (alt. olivolja)

Jordnötssås
2 finhackade scharlottenlökar
2 finhackade vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
1 msk röd currypasta
2 dl rostade osaltade jordnötter eller 1,5 dl jordnötssmör
2 msk tamarindsaft (går bra med citronsaft)
2 msk ketjap manis (söt soya)
3 msk farinsocker
2 dl kokosmjölk
Salt

Gör såhär:
Skär köttet i cm stora bitar och lägg dem i marinaden. Låt dra minst 1 timma.
Trä upp köttet på 8 grillspett.
Fräs lök, ingefära och currypasta i en tjockbottnad kastrull så currysmaken kommer fram ordentligt.
Tillsätt jordnötterna och resten av ingredienserna.
Avsluta med kokosmjölken.
Låt småputtra i 10 min. Smaka av med salt.
Grilla spetten eller stek dem i lite olja tills de är klara.

Jag serverade rätten med äggnudlar, men det går även bra med ris.

Kram Karin

Inga kommentarer: