2008-01-07

Karins potatisgratäng

Det finns viss mat där det inte finns några genvägar till ett riktigt bra resultat. Potatisgratäng är en av dessa. En riktigt god potatisgratäng med kött är något av det bästa jag vet. För att gratängen ska bli RIKTIGT bra så måste man ha riktig grädde. Det är hemligheten. Receptet på min potatisgratäng kommer här:

Karins potatisgratäng

15 potatisar
6 dl grädde
4 vitlöksklyftor
2 dl riven ost, gärna någon starkare variant
1 finhackad lök
2 tsk grovmald svartpeppar
3 tsk salt

Gör såhär:
Hacka löken och förstek den i lite smör.
Skiva potatisen tunt och varva den i en ugnsfast form tillsammans med löken.
Blanda grädde, pressad vitlök, salt och svartpeppar i en bunke och häll alltsammans över potatisen.
Gräddröran skall komma nästan ända upp till kanten på potatisen.
Strö riven ost över och grädda i ugnen på 225 grader i ca 45 minuter eller tills potatisen är mjuk.

Denna gång serverades min krämiga potatisgratäng tillsammans med stekt fläskfilé och kokt broccoli. Så enkelt, så gott!


Kram Karin

4 kommentarer:

lina sa...

Ja, riktigt god potatis gratäng kräver faktiskt grädde, håller med! Har testat göra på buljong en gång. Funkade det också, men blev ju en helt annan smak!

Karin sa...

Självklart finns det tusen varianter på potatisgratäng. Men min mamma sa alltid att med smör, grädde eller vin får man vilken mat som helst att smaka gott, och visst ligger det väl lite i det? :)

Sara sa...

Vad gott det ser ut. Min potatisgratäng påminner lite om din, men jag brukar ha purjolök istället för vanlig lök, och osten utesluter jag helt. Tror inte jag brukar ha vitlök i heller, annars är det något jag älskar !

Jassu sa...

åh! Så gott det låter - och ser ut!
Det är sant, riktig grädde ska det vara!