2009-04-08

Parfait med likörkonfekt

Jag ha legat hemma med en ond rygg denna veckan. Som tröst fixade jag en smarrig efterrätt till middagen igår. En krämig parfait med svag smak av likör.

Vem har inte rynkat på näsan åt alla dessa praliner med diverse sprit i? Jag är iallafall inget större fan. Men i den här efterrätten kommer de verkligen till sin rätt! Till och med jag, som skyr spritgodis som pesten, ÄLSKAR den här desserten!

Parfait med likörkonfekt
(4 portioner)

4 msk socker
4 äggulor
4 dl vispgrädde
ca 15 bitar likörkonfekt

Gör såhär:
Vispa äggulor och socker poröst i en bunke.
Vispa grädden ganska hårt i en annan bunke och rör sedan ihop detta med äggsmeten.
Krossa likörkonfekten och rör ner i smeten.
Häll upp i portionsformar och frys i ca 3 timmar.
Låt tina en stund före servering.

Så himmelskt gott! Den likörkonfekt som funkar bäst tycker jag är de som kommer från Godisprinsen eller Fazer.

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser inte alls dumt ut!

Passar också på att önska dig välkommen till mitt kryp-in:
http://www.metrobloggen.se/offer

Där skriver jag för att överleva vardagen, för att finna vägen tillbaka till ett lyckligt liv efter våldtäkten.

Finns intresset går det att, via bloglovin, prenumerera på min blogg - vilket verkligen uppskattas!

Kalasgott sa...

Ser himla smarrig ut den här parfaiten! :-)

Helmi sa...

haha perfekt ju! det är nog likadant hos alla med de där pralinerna. ska absolut testa det där nån gång! :)