2009-04-06

Kräftsoppa

Här kommer ett jättegott recept på kräftsoppa som jag fått av min mamma nyligen. Det är väldigt enkelt och smakar lyxigt, trots att den faktiskt är riktigt billig att göra!

Kräftsoppa
(4 personer)

2 morötter
1 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl färdig fiskbuljong
1 dl vitt vin
1 burk kräftstjärtar
400 g kräftost
1 burk creme fraiche
2 msk hummerfond
Salt & peppar

Gör såhär:
Riv morötterna fint.
Fräs morötterna i lite smör i en kastrull.
Rör ner mjölet och späd med fiskbuljongen, vinet och hummerfonden.
Låt koka några minuter,
Tillsätt creme fraiche och kräftost och vispa till en jämn soppa.
Smaka av med eventuellt lite salt och vitpeppar.
Lägg kräftstjärtarna i botten på soppskålarna och häll soppan över.
Servera genast! Gärna med ett gott bröd.

En toppengod och enkel bjudmiddag!

Kram Karin

4 kommentarer:

Lena sa...

God Morgon :) Allt väl? Ha en riktigt go dag
Kram lena

Karin W. sa...

Skulle passa väldigt bra som förrätt. Blir det ett par dl soppa/person?

Karin sa...

Jag gjorde faktiskt soppan som förrätt! Men då halverade jag den. Det blev ändå för mycket som förrätt till två personer. Den är väldigt rikligt tilltagen!

Anonym sa...

Åh jag önskar verkligen att jag tyckte om skaldjur! Men det gör jag inte... Du gör ofta såna läckra förrätter med skaldjur så jag blir verkligen sugen... Men hur lär man en gammal hund sitta? Ser kanongott ut ju! :-)