2008-10-16

Mona´s äppelpaj

När hösten kommer finns det ju massor med fina vinteräpplen att ta tillvara på. Ofta är de lite syrligare än äpplena man köper i butik och passar därför utmärkt att göra äppelpaj av! Det finns ju inte mycket som är godare än ljummen äppelpaj med rårörd vaniljsås. Det här receptet har jag fått av min mamma, som i sin tur fått det av en väninna. Riktigt knäckig och god blir den här pajen!

Mona´s Äppelpaj

6 svenska äpplen (Gärna lite syrliga)
3 tsk socker
Kanel

Deg:
2 dl havregryn
1 1/4 dl mjöl
150 g smör
1 1/4 dl socker

Gör såhär:
Skala och skiva äpplena i tunna klyftor.
Smörj en lite större gratängform med lite smör och lägg i äppelskivorna.
Strö över socker och massor med kanel.
Blanda alla torra ingredienser till degen i en bunke.
Smält smöret och blanda det med de torra ingredienserna.
Smula över degen över äppelklyftorna.
Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.

Superenkelt och vansinnigt gott!

Kram Karin

1 kommentar:

Gnapp sa...

När jag gör äppelsmulpaj har jag börjat grädda äpplena för sig en stund först, innan jag strör över degen. Annars tycker jag äpplena brukar vara hårda fortfarande, när degen är klar. Nu får jag mosiga äpplen och en lagom gräddad deg.

Jag har mest brukat göra smuldegar på fri hand, men jag ska testa den här vid tillfälle.