2007-12-20

Mingelparty med grabbarna

Igår hade min älskling sina kollegor hemma på lite mingel. Eftersom han är gruppchef blev jag ju tvungen att impa lite extra. Jag stod givetvis för maten och denna gång blev det lite plockmat. Vi skulle även få finfrämmande av stjärnan Adam Tensta som är vegitarian så jag fick en utmaning att göra lite vegitariska alternativ (jag som ALDRIG lagar veg-mat! Hjälp!) På bordet fanns iallafall åtta olika smårätter, nämligen följande:

* Kräftskagen
* Krabbröra
* Tunnbrödsnittar med hamburgekött
* Tunnbrödsnittar med tonfisksröra
* Olivsnurror (Veg)
* Pastasallad (Veg)
* Broccolipajer (veg)
* Rökt lax

Såhär trumpna såg grabbarna ut innan de smakat min mat:

Receptet på Kräftskagen är redan inlagt så det hoppar jag över. Resten kommer här:

Krabbröra

1 burk salladskrabba
1 stor burk skivade champinjoner
1 dl creme fraiche
1 smulat formbröd
ca 3 tsk kinesisk soya
Vitpeppar

Gör såhär:
Hacka champinjonerna fint och fräs dem i lite smör i en stekpanna.
Blanda i creme fraiche och smula i formbrödet.
Häll i soya och låt puttra några minuter.
Rör ner salladskrabban och lite av spadet.
Krydda med peppar.
Servera tillsammans med små krustader och hackad persilja. OBS! Om detta skall serveras på t ex en buffé häll inte röran i krustaderna och låt dem stå eftersom de blir mjuka och trista då.

Broccolipaj


Pajdeg:
150 g smör
2 dl vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
200 g broccoli
2 dl grädde
3 dl mjölk
4 ägg
150 g ädelost
Salt pch peppar

Gör såhär:
Blanda degen och tryck ut den i en form.
Skär broccolin i småbitar och stek den i lite smör i en stekpanna.
Lägg broccolin i formen.
Blanda grädde, mjölk och ägg. Smula i ädelosten. Krydda med salt och peppar.
Häll blandningen i formen och grädda på 200 grader i ca 40 min

Här ser ni Kräftskagen, Olivsnurror och Tunnbrödsnittar:

Till pastasalladen improviserade jag och blandade helt sonika följande:
Pasta
Svarta oliver
Strimlade soltorkade tomater
Majs
Fetaost
Pesto

Även olivsnurrorna var något jag själv hittade på. Jag kavlade ut smördegsplattor och bredde på grön olivtapenade. Rullade ihop och skar i bitar på ca 1,5 cm. Sedan gräddade jag dem i ugnen på 225 grader i ca 7-10 min, tills de fått fin färg. Dessa var superenkla att göra och blev dessutom poppis!

Här på bilden syns Pastasallad, Rökt lax, Broccolipajer och Krabbröran med tillhörande krustader.

Då var det tunnbrödsnittarna då. På den ena sorten bredde jag pepparrotsost, la på hamburgekött och strimlad sallad. Rullade ihop det hela och skar i lagom stora munsbitar. Den andra varianten var en mindre lyckad kombination av tonfisk, majonäs, creme fraiche och dill. Tyvärr blev denna fyllning för lös vilket resulterade i totalt misslyckade och blöta snittar. Dock åts det även av dessa så smakmässigt var de väl inte någon katastrof. Nästa gång ska jag prova med keso istället för creme fraiche.

Alla hyllade maten och åt med god aptit så det blev lyckat.
Pojkarna var dessutom jättesöta och hade mig sig en fin present till mig och älsklingen som gick i matlagningens tecken. Såhär fin var den:

I det stora hela blev det en lyckad fest och alla var mätta och glada när de gick hem. Tack alla för den fina presenten! Kram på er!

Kram Karin

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kära Karin!

Det var en ära, upplevelse och en stor kulinarisk resa att få ta del av den majestätiska buffé som mötte oss igår. Ett gastronomiskt äventyr som satte oförglömliga matminnen. Ditt engagemang och professionella matkunskap imponerade stort. Vi är djupt tacksamma hoppas att få chansen och möjligheten att ta del av dina mästerverk igen.

Med Vänliga Hälsningar
Daniel Dahlgren

Anonym sa...

"Alla hyllade maten och åt med god aptit så det blev lyckat"

Det kan man verkligen säga! Fantastiskt gott! "Minikanelbullarna" var hur goda som helst (helt otroligt att du slängde ihop en omgång till!).

Tack så jättemycket!

Helen.E sa...

Hej...
Läser runt på din fina blogg och ser på en sida från december 2007 din fina present där man sätter ner krukor med örter i nånting. Jag skulle vilja veta om denna går att köpa nånstans.
Mvh
/Helen

Karin sa...

Jag vet faktiskt inte riktigt var den var köpt! Men jag vet att jag har sett liknande på t ex Granit och olika inredningsaffärer. Tror även att du kan titta på Cervera och Duka!