2007-11-17

Lussebullar och glögg

Jag har i några dagar längtat jättemycket efter julen. Kan det vara snöns fel måntro? Hur som helst fick jag ett ryck och bjöd över min kompis på glögg och nybakta lussebullar härom dagen. Några veckor för tidigt, jag erkänner, men det blev ändå väldigt lyckat och en mysig försmak av julen.

Jag har alltid varit ganska dålig på att baka och denna gång hade jag fått ett nytt recept på lussekatter på ett forum jag brukar hänga på. Sagt och gjort satte jag igång att baka lussebullar och resultatet blev kalas! Bullarna blev mycket saftiga och otroligt goda. Därför vill jag nu dela med mig av receptet till er:

Lussekatter

50 g jäst för söta degar (1 paket)
150 g riktigt smör
5 dl gammeldags mjölk
250 g Kesella gourmet
2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
2 dl vit baksirap
1/2 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
russin
ägg till pensling

Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat.

Här är ett gäng färdiga bullar och ett gäng som strax skall in i ugnen.


Göggen vi drack till var den hederliga Blossa Vinglögg, 54:- på Systembolaget. Mycket god!

Kram Karin

2 kommentarer:

annamaria sa...

Men hallå vad du är duktig! Jag får prestationsångest, även om nu fönstrena är putsade idag inför jul. Vad fina de blev! Sparar ditt recept!

Karin sa...

Vad roligt att du tycker det, även om det inte var meningen att ge dig prestationsångest ;) Men bullreceptet är verkligen bra!! Jahopp, då kanske det är dags för mig att ta tag i MINA fönster då :P