2007-08-15

Västerbottenstorsk i ugn

I helgen firade hela familjen min mor som fyllde 65 år. Vi hade lånat en stuga utanför Nyköping där vi var hela helgen. Vi hade mycket trevligt och åt massor med god mat. Jag tänkte successivt under veckan lägga in diverse recept på mat vi åt under helgens gång.

Vi startar upp med en varmrätt som min systers man gjorde. Jag minns inte vad det hette, men jag kallar det för Västerbottenstorsk i ugn, kreativt värre.
Gott var det iallafall och såhär gjorde man!


Västerbottenstorsk i ugn

4 färska torskfiléer
2½ dl matlagningsgrädde
2 dl riven västerbottensost
1 tsk sambal oelek
1 broccolihuvud
10 färska champinjoner
Salt och vitpeppar
1 paket tärnad bacon


Gör såhär:
Hacka broccolin och champinjonerna grovt. Smöra en ugnsform och lägg grönsakerna på botten av formen.
Salta och peppra fiskfiléerna och lägg dem ovanpå grönsakerna.
Rör ihop osten, grädden och sambal i en bunke. salta och peppra.
Häll röran ovanpå fisken.
Strö över baconet och låt puttra i ugnen i ca 30 min på 200 grader.
Servera med kokt potatis och sallad.


En mycket enkel rätt som sköter sig själv i ugnen medan man dukar, gör sallad eller minglar med eventuella gäster.

Kram Karin

4 kommentarer:

Anne sa...

Mm, det lät riktigt gott. Jag gör alldeles för lite fisk.

Anonym sa...

Det där verkade verkligen gott och nya fiskrecept behövs alltid. Jag lagar så sällan fisk och det beror mycket på att jag inte har några bra idéer.

Tack för tipset!

Jassu sa...

tack för tipset!
Jag älskar fisk - och lagar det gärna ofta; nu har jag dock inte lagat fisk på länge! Men ska definitivt försöka göra denna rätt någon gång snart...!

mardin sa...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin