2007-04-04

Laxbullar från Abba

Eftersom våren redan smygstartat och sommaren nalkas så är det dags att börja tänka lite sundare igen (hur länge nu det håller...). Jag har därför beslutat mig för att ta efter förra sommarens procedur som faktiskt fungerade och äta lite GI-inriktat.

Redan i måndags var jag och sambon iväg och storhandlade och nu är kylen och frysen fylld med diverse godsaker inför den kommande hälsoresan. Än så länge har jag skött mig duktigt och så även idag. Därför lägger jag ut min lunch som tips idag eftersom den blev både nyttig och mycket god.

Abba har börjat med en ny produkt som heter Laxköttbullar.

Jag har försöker döda mina fördomar angående halvfabrikat så jag bestämde mig för att testa dessa laxbullar. Jag har tidigare provat laxbiffarna men blev måttligt imponerad. Dessa laxbullar var dock mycket godare och jag kan till och med tänka mig att äta dem igen.



Idag blev det alltså Laxbullar med sparris, sallad och romsås till lunch.

Det här behöver man till 1 person:

5 Laxbullar från Abba
2 msk Stenbitsrom
2 msk matlagningsyoghurt
1 tsk majonäs
4 färska sparrisar

Salladen:

Isbergssallad
Grön bladsallad
Röd paprika
Majs
Purjolök
Gurka
½ avocado
Knorr Örtagårdsdressing

Såhär gjorde jag:

Skär bort ca 2 cm längst ner på sparrisen (den kan vara träig) och skär resten mindre bitar. Stek hastigt på hög värme i lite smör. Salta.
Stek laxbullarna enligt anvisningarna på påsen.
Rör ihop yoghurt, majonäs och stenbitsrom till en röra.
Strimla grönsakerna till lämplig storlek och blanda med lite dressing.

En helt klart nyttig och mycket god lunch värd att prova!

Nu har jag fått lite kommentarer på att jag har fisk och skaldjur i de flesta av mina recept så jag ska försöka bättra mig och jobba mer med kött och kyckling. Jag lovar!

Kram Karin

1 kommentar:

Jenny Grannas sa...

Som "snabbmat" brukar jag göra en tomatsås med lök, aubergine och vitlök och lite andra grönsaker och slänga i laxköttbullar och äta till fullkornspasta. Mums!