2008-12-03

Laxfiléer med vitvinssås

Styckfrysta laxfiléer är ju något som är otroligt tacksamt. Man kan plocka fram exakt så mycket som man behöver och de kan varieras in i det oändliga. Dessutom är de inte så hysteriskt dyra heller. Efter helgen hade jag lite vitt vin kvar som jag inte ville skulle gå till spillo (Hur det nu kan bli vin över... :P ). Jag svängde ihop en vitvinssås av det jag hade hemma och attans så gott det blev.
Här kommer receptet.

Laxfiléer med vitvinssås
(2 personer)

2 laxfiléer
3 scharlottenlökar
1 msk smör
1½ dl torrt vitt vin
1 fiskbukjongtärning
2½ dl matlagningsgrädde
Citronpeppar
Salt & vitpeppar
Ev lite maizenaredning

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Vänd laxfiléerna i olivolja och krydda dem på båda sicor med citronpeppar och salt.
Lägg dem i en ugnsfast form och stek i ugnen i ca 6-8 min.
Passa dem noga så de inte blir torra!
SKala och hacka löken fint.
Fräs löken i smötet i en kastrull, utan att den får färg.
Häll i vinet och låt sjuda i ca 5 min.
Smula ner buljongtärningen.
Häll på grädden och sjud ytterligare några minuter.
Smaka av med salt och peppar och red ev av med lite maizenaredning för rätt konsistens.
Servera laxen med sås, kokt ris och grönsaker.

Den här rätten går otroligt snabbt att svänga ihop så även om man har lite tid så passar den utmärkt att laga till middag.

Glöm inte att delta i min tävling ned God Morgon Nypressad!

Kram Karin

1 kommentar:

Hanna sa...

Älskar laxfiléer!! Också går det göra så mycket olika!