2008-05-13

Provencalsk kyckling

Var på födelsedagskalas i helgen hos Els-Marie och Bosse. Det bjöds på jättegod mat! Det visade sig att det var min mor som hade delat med sig av sitt goda recept. Jag fotade givetvis maten (ursäkta den kassa bildkvalitén!) och tiggde till mig receptet så här kommer det:

Provencalsk kyckling
(4 personer)

4 Kycklingfiléer
Soya och olivolja för pensling av filéerna
Citronpeppar
Salt

Sås:
3 dl matlagningsgrädde
2 grönsaksbuljontärningar
2 msk provencalsk senap med vitlök och paprika
2 dl creme fraiche

Gör såhär:
Pensla kycklingfiléerna med med först soya och sedan olja
Krydda med salt och citronpeppar
Lägg i en smord ugnsform och stek i ugnen ca 20 min på 225 grader
Koka ihop alla ingredienser till såsen och häll i ugnsformen när kycklingen är klar.
Servera med pressad potatis och grönsallad

Hur kan nåt så enkelt bli SÅ otroligt gott? Det undgår mitt förstånd....

Kram Karin

5 kommentarer:

annamaria sa...

Det enkla är ofta det goda! jag har aldrig provat deen senapen. Vad är det för märke? kunde vara kul att prova lite nytt.

Rebecca sa...

Enklast är på nåt konstigt sätt godast. Tillagas mat bara med kärlek brukar det smaka gott.

Anonym sa...

Mycket gott här,blir hungrig fast jag nyss ätit!

Anonym sa...

Vi gjorde sån mat idag! Jätegott!

Karin sa...

Annamaria: Jag minns inte märket, men det är en glasburk och den står där all annan senap står. Inga konstigheter alltså :)