2008-02-27

Gös a´la creme

För det första vill jag be om ursäkt för att det tagit tid innan detta inlägg kommit. Jag har legat hemma i influensan en längre period nu, samt att jag råkat ut för ett datahaveri. Min fina laptop har valt att dö, så jag måste nu skicka den på reparation. Därför har min kära fästman förbarmat sig att denna kväll låna ut sin jobbdator för att jag ska kunna lägga in detta recept. Jag ska försöka uppdatera så snart jag har möjlighet, men tills dess, ha överseende! Tack!

Det här var en av mina favoriträtter när jag var barn, men jag hade glömt att spara receptet. När jag var på middag hemma hos min far sist så hittade jag receptet i en av hans pärmar med samlade recept. Jag blev lyrisk och sparade givetvis receptet för senare bruk.
Förra helgen kom tillfället. Jag och G var ensamma hemma och vi ville äta nån god fiskrätt. Jag plockade fram receptet på Gös a´la creme och rätten blev en given succé! Dessutom smakade det precis som jag minns det! Supergott alltså! Som om inte det är nog så är det nästan pinsamt enkelt att tillaga. Här är receptet:

Gös á la creme
(ca 3 personer)

600 g gösfilé (eller annan vit fisk)
3 msk hackar persilja
3 msk hackad dill
3 msk hackad gräslök
3 msk torr vermouth (eller vitt vin)
2 tsk dragon
1 burk creme fraiche
2 msk smör
Salt och vitpeppar

Gör såhär:
Smält smöret i en traktörpanna och fräs örterna nån minut.
Späd med vinet och rör ner creme fraichen. Dra ned värmen något.
Lägg ner fiskfiléerna i traktörpannan och låt den sjuda i ca 5-6 minuter (ej koka!)
Smaka av såsen med salt och peppar.
Servera med pressad kokt potatis och grönsaker.

Enkelt och så skoningslöst gott! Det var definitivt inte sista gången jag lagade denna rätt här hemma hos oss.

Kram Karin

2 kommentarer:

annamaria sa...

Vad gott det låter! jag behöver verkligen fiskinspiration. Har lax i frysen det funkar nog.

Anonym sa...

Oj himmel, så gott det ser ut. Och nyttigt. Och enkelt. Och... Dags att ta fram traktörpannan tror jag. Fin blogg!