2007-03-28

Lax och grönsaksbulgur

Idag har jag och Göran varit och shoppat skor efter att han slutade jobbet. Inte mindre än fem par skor hittade vi tillsammans! Billiga var dom också. Sicket fynd! :)
Hur som helst... Detta gjorde att sambon var hungrig som en varg när vi kom hem. Jag skulle fixa middagen och snabbt skulle det gå. Så snabbt att jag naturligtvis glömde att plocka fram kameran och fota mästerverket... My bad!

Det blev iallafall ungsstekt Lax och grönsaksbulgur med smak av curry. Det blev klart på cira 20 minuter och jag gjorde såhär:

Det här behöver man till 2 personer:

2 laxfiléer
1 gul lök
4 skivade champinjoner
½ broccolihuvud
ca 2 dl wokgrönsaker
1 dl okokt bulgur
Lite hummerfond
salt, citronpeppar, curry
olivolja

Såhär gjorde jag:

Koka bulguren som det står på paketet, men häll i ca ½ tsk curry i vattnet.
Pensla laxfiléerna med olja. Krydda med salt och citronpeppar. Lägg dem i en ugnssäker form.
Hacka champinjoner, gul lök och broccoli i småbitar och fräs tillsammans med wokgrönsakerna i lite olja tills de har blivit mjuka.
Krydda med en gnutta salt, curry och späd med lite hummerfond.
Rör ner grönsakerna i bulguren och blanda. Smaka av med kryddor.
Ugnsstek laxen på 200 grader i ca 5 minuter.

Det blev jättegott och dessutom nyttigt! Även Göran åt med god aptit. Rätten går dessutom att göra med vilka grönsaker man nu har hemma. Ibland använder jag morötter, aubergine, squash, purjolök, osv. Bara fantasin sätter gränserna.


På återseende!

Kram Karin

Inga kommentarer: